Eilandje hoppen - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van JeroenenVera - WaarBenJij.nu Eilandje hoppen - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van JeroenenVera - WaarBenJij.nu

Eilandje hoppen

21 Maart 2013 | Indonesië, Kuta

Na Pangandaran zijn we terug naar Bajar gereden waar Wawan (chauffeur) ons heeft afgezet bij het treinstation. De excursie dagen waren het meer dan waard. De papandayan vulkaan was echt onwijs gaaf!! Zo dicht bij de kraters. Mama we hebben nog even gedanst op de vulkaan ;-)
In 2006 was de laatste uitbarsting en je kon precies zien hoe de lava zich een weg heeft gebaand over de berg.

Het is erg leuk om te zien hoe de lokale bevolking leeft, de mensen zijn zo vriendelijk en bizar om deel te nemen aan het verkeer. Wawan rijdt ook als een idioot maar we voelden ons wel veilig in de auto. Iedereen rijdt zo, zelfs de bus! Het is gewoon hun manier van autorijden. Inhalen waar je eigenlijk niet in kan halen, met zijn vieren over een tweebaansweg. Dat is de oplossing voor ons fileprobleem.

Met de trein naar Yogyakarta. Hier blijven we iets langer want het is een goede uitvalbasis voor de tempels de Borobodur (Boeddhistische tempel) en Prambanan (Hindoestaans). Yogyakarta is wat meer toeristisch en je ziet hier ook meer Westerlingen. Het is een leuke stad waar ongeveer 800.000 mensen wonen. We hebben bijna alle vervoersmiddelen geprobeerd; bajaj (tuk tuk), bakfiets, gewone auto, trein en bus en we gaan nog de paard en wagen proberen. Fietsen doen we op Bali.

In de stad staat het paleis van de Sultan. Omdat er ruzie is in de familie is het paleis gesplitst in 2 delen, waarvan 1 deel goed te bezichtigen is. Om 10.00 uur was er een gamelan concert. Volgens de Lonely Planet klinkt het op het begin heel rommelig maar kom je na enige tijd in een soort tranche. Ik kan je zeggen dat Country en gemelan muziek niet helemaal mijn ding is. In combinatie met een dansvoorstelling heeft de muziek wel wat maar zo los op zichzelf klinkt het heel eentonig.

In Yogyakarta zijn we naar in Indonesië meest spectaculaire ballet voorstelling geweest. Het Ramayana ballet, het is een prachtige dans en drama voorstelling begeleid door traditionele gamelan muziek. Het is een zeer mooi liefdesverhaal tussen het beroemde koningspaar Rama en Sinta. De eigenaar van het wajangpoppen atelier speelt dit verhaal met zijn wajang poppen op bruiloften en 1 keer per jaar voor de sultan. 6 uur spelen kost je € 8000,- het is dus alleen iets wat de rijke doen.

Het verhaal:
Sinta is samen met Rama en Laksama (broer van Rama) in het bos als er een dartelend hert tevoorschijn komt. Sinta is hier zeer van onder de indruk dat ze haar man smeekt om het dier te vangen. Dit lukt niet en Rama besluit om het dier te volgen tot diep in het bos. Dan hoort Sinta een luide schreeuw en een angstig vermoeden bekruipt haar dat dit de roep van haar man kan zijn. Ze smeekt Laksama om hem te gaan zoeken, Laksama weigert dit want hij heeft andere plannen met Sinta. Sinta die het vermoeden had dat Laksama haar wilde misleiden beschuldigt hem dat hij Rama niet wil gaan helpen omdat hij haar voor zichzelf wilde. Laksama verklaart haar de liefde en bezwoer in wanhoop onder ede dat hij nooit zou willen trouwen met een andere vrouw dan zij. Om de eed kracht bij te zetten, snijdt hij zijn geslachtsdeel af. Maar omdat Sinta zo verdrietig is besluit hij toch Rama te gaan zoeken. Voordat hij haar achterlaat trekt hij een magische cirkel om haar heen, niemand kan deze cirkel betreden en Sinta belooft zelf niet buiten deze cirkel te komen.
Na enige tijd komt de Reuzenkoning tevoorschijn, hij is erg onder de indruk van Sinta en wil dat zij zijn vrouw wordt, hij kan echter niet de magische cirkel betreden en verandert in de gedaante van een arme oude man. Sinta krijgt medelijden met de oude man en steekt haar arm buiten de cirkel. De Reuzenkoning grijpt haar vast en ontvoert haar al vliegend door de lucht naar zijn rijk.
In de lucht ontmoeten ze Jayatu, de koning der vogels. Jayatu begrijpt dat Sinta in nood verkeerd en gaat het gevecht aan met de Reuzenkoning. Jayatu wordt verslagen. Rama ontmoet de stervende vogel die hem vertelt dat Sinta is ontvoerd door de Reuzenkoning. Op weg naar het rijk ontmoet Sinta Hanoman, de witte aap. Hanoman belooft Rama hem te begeleiden met zijn apenleger naar het rijk van de Reuzenkoning.
Bij het rijk aangekomen ontmoet Hanoman Sinta in gezelschap van de nicht van de Reuzenkoning. Hanoman geeft Sinta de ring van Rama en Sinta geeft een haarspeld terug om dit te bezorgen aan Rama ten teken van leven. Hanoman vindt dat zijn opdracht beëindigd is en wil met zijn apenleger het rijk van de Reuzenkoning innemen. De Reuzenkoning neemt Hanoman gevangen en wil hem doden maar wordt geadviseerd om de witte aap in het vuur te gooien zodat hij levend zou verbranden.
Hanoman krijgt het voor elkaar om het rijk van de Reuzenkoning in lichterlaaie te zetten. De neef Indrajit van de Reuzenkoning schiet zijn oom te hulp maar Hanoman weet de Reuzenkoning te onthoofden. Hanoman gaat terug naar Sinta om haar naar Rama te brengen. De prins wijst haar liefde af omdat hij twijfelt aan haar kuisheid door haar lange verblijf bij de Reuzenkoning. Rama vraagt Sinta om eerst haar kuisheid te bewijzen door een heilig bad te nemen en daarna in het vuur te springen. Als ze onschuldig is zal de God Brahma haar zeker helpen. Sinta stemt hiermee in en wordt gered door de God Brahma, waarmee is haar kuisheid bewezen en ze zich met Rama kan verenigen.

En zo leefden ze lang en gelukkig.

Na 2 weken sluiten we Java af, we zijn heerlijk uit eten geweest bij Via Via. Is van een groep reizigers en heeft ook meerdere restaurants in België en over heel de wereld. Heel leuk restaurant

We gaan eilandje hoppen en onze volgende hop is Bali……

• 22 Maart 2013 - 17:41

Karin :

Hey Veer en Jeroen,
    Wat een mooie trip maken jullie toch! Ik lees met veel plezier de verslagen en kijk met bewondering naar de mooie- en indrukwekkende foto's! Fantastisch hoor!
    Geniet ervan en veel plezier en bestook ons maar met leuke verhalen en foto's!!!!!!!!!!!!

• 31 Maart 2013 - 14:11

Rita:

Hoi hoi,

Ten eerste vrolijk pasen. ze zullen daar ook heel wat eieren eten of niet?
    Wat een verhaal over die goden, Vera, lijkt zo onmenselijk, maar ja dat herken ik van mijn eigen geloof wel. De namen komen me bekend voor, het verhaal niet.
    mooi dat jullie zo genieten. Voor je denkt zijn jullie alweer in Nederland.
    verder heb ik me de laatste twee weken verdiept in verschillende religies i.v.m. mijn studie. Ik moest nl. het onstaan van vijf relegies opzoeken en een stuk opschrijven en de vreselijkste was dat we moesten opzoeken hoe de Boedhisten, de Joden , hindostanen, islam en christenen het ervaren als ze thuis verzorgd moeten worden, hoe ervaren ze dat en waar moeten de verzorgende rekening houden. Wel ik heb me rot gezocht op internet en heb niets over de Joden gevonden en ook eigenlijk heel weinig van de Boedhisten. In juni ben ik klaar met mijn opleiding, nog drie tentames, heel wat anders dan mijn kantoorbaantje, stiekem mis ik het nog een beetje.

Trouwens wat leuk om een dansje bij het vulkaan uit te voeren, is toch enig om daar te mogen staan. Als jullie terug zijn dan graag het dansje in de achtertuin aan de mozartlaan 105, niet gevaarlijk het is niet heet en het is hier vlak.
    Goed de groetjes van ons allen, be carefull. Rita en de gang.