dinsdag 18 december 2012 - Reisverslag uit Broulee, Australië van JeroenenVera - WaarBenJij.nu dinsdag 18 december 2012 - Reisverslag uit Broulee, Australië van JeroenenVera - WaarBenJij.nu

dinsdag 18 december 2012

18 December 2012 | Australië, Broulee

Van Sinterklaas richting de Kerst en dan zitten we alweer 3 maanden in Australië.
Heel leuk om alle reacties te lezen op de blog.

Trouwens een leuk feitje over Aussie barbecue; de mensen hier leggen al het vlees in 1x op de barbecue, zo zit je aan je 3e stukje vlees wat dan ondertussen kouder dan koud is. We waren bij Tonnie en Peter gaan eten (helaas hij was de bitterballen vergeten, dus reminder voor mama) en natuurlijk gingen we barbecueën en we hadden het al meerdere keren gezien bij anderen, hun “typische” manier van barbecueën, dus ik vroeg aan Peter waarom ze dat zo doen en het antwoord….”waarom het jezelf moeilijk maken als het makkelijk kan”. Ze vinden onze manier van barbecueën dan ook onhandig…gek toch! Het was in ieder geval gezellig en afspraak staat voor volgend jaar als ze naar Nederland komen. Hoe leuk!

Even weer gedetailleerd waar we precies zijn geweest. Van Adelaide wat een zakenstad is met nog veel oude gebouwen. Hele mooie bibliotheek! Dat is nog gevestigd in een heel oud pand met veel versieringen aan de gevel. Vanuit hier zijn we doorgereden naar Mount Gambier waar we de Blue Lake wandeling hebben gemaakt. Dat is letterlijk een rondje rond het blauwe meer. Blue Lake is een gletsjermeer en ligt op een helling van een uitgedoofde vulkaan. Door de resten van de vulkaan is het water in het meer helder blauw.
Bij Mount Gambier hebben we ’s avonds als echte kampeerders zelf brood gemaakt. We kunnen wel overleven zo met een kippetje en brood haha…

Via the Great Ocean Road met al zijn lookouts en de beroemde Twelve Apostles; in werkelijkheid zijn er nog maar 8 over van de 12. Het zijn geërodeerde kalkstenen rotsformaties in Port Campbell National Park. Zo weinig stenen als er nog over zijn zoveel Aziaten die het komen bewonderen. Ze maken echt van alles een foto of filmpje, soms tegelijker tijd. Het is bijna nog leuker om naar hen te kijken dan naar de stenen. ’s Avonds hebben we geslapen bij Johanna Beach maar het weer liet niet toe om lekker in de zon te zitten dus weinig van Johanna Beach gezien. Hier hebben we twee Nederlanders ontmoet en twee Duitse meiden die ook voor een lange periode door Australië trokken met een tent.
We werden ’s avonds nog getrakteerd op pannenkoeken in ruil voor een biertje.

The Great Ocean Walk 10 km met startpunt Cape Otway (lighthouse) naar de camping . Erg leuke wandeling met veel verschillend natuur. Je begint de wandeling van de camping naar de vuurtoren (Cape Otway) en vervolgens via de bossen naar het strand . Je loopt 2 km over het strand naar the Rainbow Waterfalls. Alleen pech voor ons dat de zon niet scheen. Je loopt dan weer terug over het strand de 2 km om dan weer via de bossen terug te keren naar de camping met als bonus wel 6 koala’s in de boom en op de camping. Ze zaten letterlijk boven ons busje.
Ik moet het zeggen….Australië heeft een super mooie natuur maar er is een maar…..die vliegen!!! Je word er echt gek van. Zie de foto van mijn jas en zo zitten er nog wel 10 rond je hoofd. Wij noemen ze de “Sit on your face vlieg” ze gaan op je lippen en bij je ogen zitten…..gedverdemme Dat schrijven ze niet in de Lonely Planet…..het mag de pret niet drukken dus lopen we vrolijk en zwaaiend verder, hier komt ook de ‘Australian Wave’ vandaan, iedereen loopt de hele dag te zwaaien.

Onze weg vervolgt zich naar Ballarat, wat niet een bijzonder plaatsje is maar hier staat de Arch of Victoria; deze herdenkt de soldaten van de Eerste Wereldoorlog. Het is tevens de westelijke ingang van deze provinciestad die groot werd tijdens de goudkoorts rond 1850. Je ziet dan ook in de stad veel monumenten met goud.

Na Ballarat zijn we een auto rondrit door de Macedon Ranges en Spa Country gaan doen. We waren de weg een beetje kwijt dus we hebben van de 7 bezienswaardigheden die de route telde er maar 2 gezien.
Trentham Falls; de hoogste waterval van Victoria (33 m)
Hanging Rock; deze rots is 6 miljoen jaar geleden ontstaan en bestaat uit gestolde lava. De diepe spleten zijn het gevolg van erosie. We hebben deze alleen van een afstandje gezien.
’s Avonds op een gratis campsite gestaan bij het plaatsje Gisborne, we hebben een groot boek Camps 6 waar meer dan 3700 campsites in staan, gratis en betaald. We moesten alleen over een 12 km dirt road naar onze camping (lees graffel en zand), dit moet ik zeggen is ondertussen mijn specialiteit….ik weet niet of Jeroen het met mij eens is maar ik heb het rijden in de camper op een graffel pad al aardig onder de knie.
Zo rijd ik veel te hard door de bochten waardoor alles in de camping een nieuwe plek krijgt, je moet af en toe een nieuwe inrichting nemen en hobbelen we verder over kuilen naar onze bestemming.
Hier 1 nachtje gestaan en tot mijn grote vreugd dezelfde weg weer terug. Uiteindelijk veilig op de verharde weg rijden we naar Melbourne.

Van Melbourne, wat een hele leuke stad is met allemaal smalle steegjes waar restaurantjes zitten.
In elke straat vind je wel muzikanten die spelen. Het is echt een sfeervolle en gezellige stad. Maar we kunnen hier niet eeuwig blijven, er is nog genoeg te zien en we hebben een afspraak met de bitterballen dus er is haast bij. Eerst nog even een snelle stop op Phillips Island maar zijn hier maar even geweest. We vonden het eiland erg toeristisch en niet super bijzonder. Via Poowong (’s avonds windvlagen van 100 km per uur) door naar Warragul.
Aangekomen in Warragul bij Tonnie en Peter. De volgende dag via Moe, Rosedal (klinkt wel erg bekend) en uiteindelijk Sale waar we nog een nachtje geslapen hebben door naar The Great Alpine Route (Snowy Mountains). Ons busje is helaas niet gemaakt voor de bergen dus met een gangetje van 60 km per uur (waar je 100 mag) slingeren wij met inmiddels een aardig staartje (lees 9 auto’s) door de bergen. Ik kan er niet over uit dat de natuur in Aussie echt heel mooi is. Zo sta je bovenaan de bergen in je korte broek tussen de sneeuw om vervolgens beneden weer bij de palmbomen te staan.

Ooh zou ik het nog vergeten te zeggen, op The Great Alpine Route kom je langs een plaatsje genaamd Stratford waar ze een Nederlandse winkel hebben “Herewegodutch”…..hagelslag!!!!!

Uiteindelijk aangekomen in het plaatsje Bairnsdale waar we onze eerste levende slang hebben gezien. We waren aan het hardlopen toen er een zwarte slang uit de bosjes kwam. Slangen zijn doof en blind dus zeggen ze hier dat je moet blijven staan of anders heel langzaam achteruit lopen. Maar zo’n haast had het niet want hij was al overgestoken voordat wij zachtjes achteruit konden lopen.

Mount Beauty wat mooier klinkt dat het is want er is eigenlijk niks, het stadje is heel klein..door naar Biggara en uiteindelijk Cooma, zo veel winkels met maar 8000 inwoners. Jeroen spontaan winkelen (zeldzaam dus heerlijk zulke momenten).

We trekken zo langzaam uit de bergen richting de kust. Het weer wordt als het goed is ook weer wat beter dus kunnen we hopelijk nog naar het strand. Er staat vaak veel wind waardoor het aan het strand niet echt lekker is.

Van Cooma naar Bodalla waar we op een gratis campsite Bodalla Park Forest Rest area geslapen hebben en ’s ochtends een kleine wandeling hebben gemaakt van 2,5 km. We zijn nog door de kaas streek gereden (Bega) maar Jeroen had hier niet zoveel oren naar om kaas te gaan proeven bij de plaatselijke kaasfabriek.

Aangekomen in Broulee vlak bij Batemans Bay (ligt aan de kust). We zitten nu op een camping wat 1 minuut van het strand ligt, we horen de zee als we voor het busje zitten.

We hebben maandag een mooie wandeling gemaakt van Pebbly Beach naar Snake Point waar we alleen geen slangen hebben gezien maar dolfijnen. We zaten in een baaitje met zijn tweetjes uit te rusten toen er een stuk of 7 dolfijnen voor ons in de zee zwommen. Veel beter dan slangen haha..

We blijven hier 3 dagen en trekken daarna richting Canberra.
We willen met de kerstdagen in Canberra zijn en dan de 28ste naar Tumut waar we Jennie en Martin ontmoeten.

Ik spreek jullie nog voor de kerstdagen.

Veel Liefs
xxxx

• 18 December 2012 - 05:29

Coen En Marloes:

Fijn om te lezen dat het jullie goed gaat. Ook wij ervaren inmiddels dit bijzondere land. Leuk om jullie volgende week weer te zien. Ik ben benieuwd hoe Jeroen zijn barbecue skills zijn ( zegt Coen ;-)) We krijgen dan ook ongetwijfeld meer van jullie verhalen te horen. Tot dan!
    Groeten Marloes en Coen

• 18 December 2012 - 08:46

Liesbeth Verkade:

Leuk om zo met jullie mee te kunnen reizen. Mooie foto's. Liefs ma, ook van pa.

• 18 December 2012 - 10:42

Maarten En Brenda:

Geweldig verhaal weer! Niet te bevatten wat jullie allemaal zien en meemaken in zo'n kort tijd! Nog heel veel plezier! En we spreken elkaar hopelijk nog even live met oud en nieuw!

Groetjes Maarten en brenda

• 19 December 2012 - 08:02

Jooske En Hans:

Hartstikke leuk om met jullie mee te lezen: het is bijna alsof wij zelf daar ook weer een beetje rondreizen :-) Geniet er nog lekker lang van!

Groetjes,
    Jooske en Hans

• 19 December 2012 - 19:50

Winny Trouwe Fan:

Ohhhh wat een mooie foto's. Wat een mooi land zeg. Jullie zien en beleven veel. Ennn jullie zien er zo heerlijk ontspannen uit!!!! Ik zou wel zo'n vliegje willen zijn. Kwa weer mis je hier niks hoor vochtig donker geen zon te zien dus grijs. Met mij alles ook ok en ik kijk weer rijk halzend uit naar jullie volgende bericht.
    Veel liefs en fijne kerstdagen en happy new year... all the best for you.
    Xxxxx
    Winny

• 21 December 2012 - 20:20

Zoltan:

Wat een fantastisch avontuur. Ik kan uit ervaring spreken dat een jaar naar het buitenland een enorme verrijking is voor de rest van je leven. Maar laten we niet zo laten klinken alsof het volgende week al is afgelopen. Jullie zijn nog geeneens halverwege. Maar wat een heerlijk avontuur. Ik ben alleen een beetje de weg kwijt. Ik dacht dat jullie met Oud en Nieuw ergens in Sydney zouden zitten maar nu zitten jullie rond de 28e in Canberra. Plannen gewijzigd of nog een roadtrip voor de boeg?

Hier in Nederland weinig nieuws. Het regent en net als jullie geen kans op een witte Kerst. Het is hier zelfs warm voor de tijd van het jaar, 10 graden. Belachelijk!

Vanuit een druilerig Roosendaal een hele fijne Kerst (maar één dag, lekker puh) en een super vette jaarwisseling.

Groetjes Zoltan

Koen

• 23 December 2012 - 12:22

GERDA REIDINGA:

Ha Jeroen en Vera,
    Wat een leuk reisverslag, mijn kennis van Australie wordt beter door jullie. De natuur daar dat lijkt mij echt geweldig. Vandaag 23 december en op naar de kerst, geen witte kerst dit jaar helaas. Wel voor Lennart die op wintersport is in Italie. Gezellig wordt het wel 2e Kerstdag bij tante Martha met opa en oma, je pa en ma en wij uit Hillegom. Wens jullie goede feestdagen en een goed begin in het Nieuwe Jaar. Ik blijf jullie volgen!!!
    Tante Gerda