A journey through middle Earth - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van JeroenenVera - WaarBenJij.nu A journey through middle Earth - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van JeroenenVera - WaarBenJij.nu

A journey through middle Earth

24 Februari 2013 | Nieuw Zeeland, Wellington

Zit ik jullie lekker te maken met foto’s lukt het niet om ze te uploaden. Alsnog toegevoegd bij het vorige verslag.

Milford Sound, hoe toeristisch wil je het hebben, jaarlijks komen hier in de piekmaanden (januari en februari) 14.000 mensen op af (populatie is 170). Het is een afgesloten gebied wat moeilijk bereikbaar is, er gaat maar 1 weg. Nou gaan er bussen vol met toeristen en zo veel campers heb ik nog nooit bij elkaar gezien. We reden hier gezellig tussen. Het gevoel van “alleen op de wereld” is hier erg ver te zoeken maar ook dit heeft weer zijn charme. Je kijkt je ogen uit, net terras zitten haha. We hebben hier een avontuurlijk dagje gehad. Milford Sound is mede bekend door de beroemde Milford Track van 53,5 km, die wordt beschreven als 1 van de mooiste wandelroutes van de wereld. Deze hebben wij niet gedaan haha…er staat hier 3 dagen voor met overnachting in de bergen. Dit staat nu op het lijstje van nog een keer doen!! In plaats daarvan hebben we the Key Summut track gelopen, berg van 919 meter hoog (deze begint voordat je naar Milford Sound rijdt) deze track is 3,5 uur lopen en op de top heb je prachtig uitzicht over 3 bergen en Lake Merian die voor je uitstrekt. Ons avontuurlijk dagje bestond uit de Discovery tour en kayaken. Op een boot varen langs prachtige watervallen en we hebben veel wilde zeehonden gezien, stop bij de Discovery Centre en Underwater Observatory waar we 10 meter onder het water stonden en waar we de Black Coral hebben gezien, deze is eigenlijk wit. Leuk detail voordat we gingen kayaken werd mij even vertelt dat er ook wel eens haaien komen in de baai, zelfs de witte haai wil nog wel eens een bezoekje brengen.
“Happy” kayaken. Voor de mensen die het weten, ben ik niet zo’n kayak fan/held en vooral met nieuws van de haaien zit ik heerlijk ontspannen in de kayak maar de natuur maakt een hoop goed.
Hoe toeristisch het ook is op de wal hoe stil en rustig het is op het water. We hadden een hele kleine groep, de gids uit Spanje en nog een mevrouw uit Canada….
Het water was zo helder dat we de bodem konden zien en om ons heen bergen met sneeuw in de toppen met een strak blauwe lucht erboven (schets ik hier even het ideale plaatje of niet haha).

Van Milford Sound zijn we de volgende dag naar Queenstown aka “Global Adverture Capital”gereden, staat bungy jumping, raften, jetboating, skydiving op je verlanglijstje dan is dit het stadje waar je naar toe moet. Het stadje bestaat uit een supermarkt, boekingsbureaus om je heldhaftig avontuur te boeken, cafés en bars en nog meer boekingsbureaus! En zoals het hoort hebben wij ook onze deelname geshowd door ontspannen in het parkje te lunchen en te kijken naar de mensen die als schapen achter elkaar uit het vliegtuig sprongen (non stop)
De gemiddelde leeftijd van Nieuw Zeeland wordt hier even omlaag gehaald, erg veel jonge toeristen. Je ziet trouwens door Nieuw Zeeland erg veel lifters. Vooral op de weg naar Queenstown!

Van Queenstown rijden we richting Haast , dit ligt aan de west kust van NZ. Het stadje stelt niet zoveel voor en daarom rijden we door naar Fox Glazier.
Lake Matheson walk gedaan, famous voor de spiegeling in het water van Nieuw Zeelands hoogste berg (Mt. Cook), helaas stond er wat wind waardoor de spiegeling niet zichtbaar was maar we hebben dit al een keer eerder gezien bij Lake Mirror (op weg naar Milford Sound). Lake Matheson is laatst gekozen als “one of the world’s top 10 lakes”. Wat ik zeg…..famous en award winning kennen ze hier ook ;-)
Wel leuk om Mt. Cook van de andere kant te zien. Van alle kanten impressive.

We zijn nog bij het meest zuidelijke puntje van het zuidelijk eiland geweest. Stond erg veel wind maar super leuk, zo dicht ben ik nog nooit bij de zuidpool geweest!

Fox Glacier; vernoemt naar de minister van NZ, Sir William Fox (1872)
Wandeling van 1,5 uur brengt ons naar de glacier lookout. Tot 200 meter konden we bij de glacier komen. Wel waanzinnig om zo dicht bij te kunnen komen en het is echt een bizar gezicht dat je een berghelling hebt met zoveel ijs erop dat langzaam naar beneden schuift. We maken er een dagje glacier kijken van. Aan de westkust heb je twee glaciers, the Fox en the Franz Josef. De Franz Josef is de grootste en de meest bekende glacier.

Franz Josef Glacier; de eerste Maori kennen Franz Josef als Ka Roimata o Hine Hukatere (Tears of the Avalanche Girl). De legende vertelt van een meisje die haar “lover” verliest, die valt van de top van de berg en haar golf van tranen bevriezen in de glacier.
De berg is ontdekt door Julius Haast en heeft de berg vernoemt naar een Oostenrijkse keizer genaamd Franz Josef, volgens mij de man van Sissi maar dat weet ik niet zeker). Er is hier een tijdje geleden een grote verschuiving in het ijs geweest dus kunnen we er niet dichtbij komen maar van een afstandje nog steeds indrukwekkend.

Verder gereden richting Greymouth waar we de pancoke rockes hebben gezien. Ziet er leuk uit!

Richmond….(komt bekend voor he). Helaas geen bejaardenclub maar Richmond speelt een beetje een rode draad door onze reis.
Onze tijd op het zuidelijk eiland zit er bijna op. We nemen de 23ste de boot van Picton naar Wellington.

Our journey continues in the North……

• 25 Februari 2013 - 09:42

Brigitte Kater:

Hoi Vera en Jeroen,

Leuk jullie Nieuw Zeeland verhaal te lezen. Ik herken heel veel en kan dus mijn reis weer even herbeleven! Heel veel plezier! Groeten,
    Brigitte

• 25 Februari 2013 - 17:40

Zoltan:

Wat een waanzinnig mooi land. Dat LOTR er is opgenomen is aardig maar het moet overweldigend zijn om daar te lopenm rijden of kayakken (met de...wat was het ook al weer? Goudvissen :). Wat hebben jullie een goede keus gemaakt om lekker naar de andere kant van de wereld te gaan. Volgens mij komen jullie per dag 24 uur tekort maar wat een feest. Hopelijk kunnen jullie nog een wedstrijd meepakken met van de All Blacks en de Haka.

Veel plezier verder en tot horens!

Z.

• 25 Februari 2013 - 18:20

Winny:

Hoi luitjes. Mooi he nieuw zeeland. Mijn oom woont in ngongotaha is op eiland van wellington. Er is daar ook een vulkaan en geisers. En heel mooie natuur. Ik weet het alleen van de fotoos.
    Geniet ervan en ik blijf jullie volgen.
    Hier in nl mis je helemaal niets alleen je familie en vrienden maar die volgen de verslagen wel en die spreek je af en toe. Dus genietennnnn de tijd vliegt voorbij.
    Dikke kus en pas goed op jezelf.
    Winny

• 04 Maart 2013 - 10:02

Niels En Ilona:

Waaaauuuuuwwwww, wat gaaf zeg!!! Ons reis-hartje gaat er ook sneller van kloppen..... pffff..... Wat een avontuur beleven jullie zeg! Straks komen jullie nooit meer naar huis ;-)
    Geniet ervan! Dikke kussen!