An unexpected journey…… - Reisverslag uit Pounawea, Nieuw Zeeland van JeroenenVera - WaarBenJij.nu An unexpected journey…… - Reisverslag uit Pounawea, Nieuw Zeeland van JeroenenVera - WaarBenJij.nu

An unexpected journey……

13 Februari 2013 | Nieuw Zeeland, Pounawea

Kia ora (hallo in Maori)

We are in New Zealand het land van Lord of the Rings, van de hoge bergen, de vele wandelpaden en de prachtige natuur. We zijn begonnen in Christchurch en 2 jaar na de aardbeving is de stad nog steeds een grote puinhoop. Veel bezienswaardigheden zijn ingestort of nog gesloten. Het grootste gedeelte van de binnenstad ligt in de Red Zone. Dat houdt in dat ze alles binnen deze zone aan het opbouwen zijn. Dus dat is ook niet toegankelijk. Het moet een mooie stad geweest zijn maar helaas is er hier weinig van over. Woensdag 6 februari hebben we onze huurcamper opgehaald en inmiddels zijn we in het bezit van een Happy Camper….we gaan “happy” door New Zealand heen. Een leuke camper we hebben een nieuwer model dan ons busje in Aussie. Grote keuken zit erin en het lijkt allemaal iets ruimer….ik kan zelfs helemaal mijn benen strekken zonder de koelkast aan te raken, wat een luxe haha
Hoe grappig dat we nu precies 12 uur tijdsverschil hebben. Bij ons is het nu 19.38 ’s avonds en bij jullie 07.38 ’s ochtends. We zitten nu letterlijk aan de andere kant van de wereld

Na Christchurch zijn we naar het schiereiland Akaroa gegaan waar we een mooie rondrit met de auto hebben gedaan en een mooie wandeling. Klein beginnen want het is alweer even geleden dat we grote wandelingen hebben gedaan.
Veel van de filmsets van Lord of the Rings zijn nog te bezichtigen en zijn we naar Edoras gegaan, voor de mensen die de film niet gezien hebben kunnen dit stukje even overslaan en voor niet meer weet waar dit ook al ook weer was. Edoras komt voor in deel 2 van LOTR en is het huis van de paardenkoning. Bekijk de foto’s even want zelfs als je de film niet hebt gezien is het landschap adembenemend. Het decor stuk is weg gehaald maar het is nog goed te herkennen.

Na Edoras zijn we naar Lake Tekapo gereden en gezwommen in het ijswater. Ik moet eerlijk bekennen dat ik er tot mijn middel in heb gestaan, Jeroen was de held om helemaal kopje onder te gaan. Alleen jammer dat hij een uur later nog zat te rillen van de kou. We hebben hierna een mooie wandeling gemaakt naar de top van een sterrenwacht (weer lekker warm worden door berg op te lopen).
De wandeling liep voor een groot deel langs het meer dat een hele aparte kleur heeft, het is turquoise maar hoe dit precies komt is een lang verhaal, (google het even als je het wilt weten maar het heeft te maken met een gletsjer die over steen is gegleden)
’s nachts hebben we vrij gekampeerd en een mooie sterrenhemel gezien maar niet zo mooi als bij Whitecliffs in Aussie.

We hebben al zo veel gedaan. De hoogste berg van NZ gezien (Mt Cook) en een stuk van gewandeld. Je kan hem wel beklimmen maar dat moet je echt bergbeklimmen en sneeuwspullen hebben. Veel mensen zijn gestorven op die berg. Gisteren naar de chocoladefabriek geweest. Chocolade van Cadbury, verkopen ze niet in Nederland of Europa maar het smaakt naar Milka chocolade en de fabriek zag eruit als Charlie en de Chocoladefabriek….erg leuk gehad! Na de tour meteen maar 4 repen gehaald. Het was 4 voor $ 10 dollar dus wie geeft mij ongelijk. ’s Middags zijn we bij de Albatrossen gaan kijken want ’s middags komt er meer wind en dan vliegen ze uit. Het zijn net grote meeuwen. Ze zweven ook door de lucht…mooi om te zien. We hebben ’s avonds bij Sandfly Beach geslapen, dat klinkt erger dan het is want je hebt van die kleine..noem het vlooien…en die steken je en dat noemen ze sandflies. Gelukkig zaten ze er niet. We stonden hier alleen en zijn vanmorgen heel vroeg op het strand gaan kijken want er zitten zeeleeuwen. Geweldig om dat in het wild te zien. Stonden we daar ’s ochtend vroeg op het strand met 2 hele grote zeeleeuwen. Er staan wel borden dat je er minimaal 20 stappen vanaf moet staan maar dat doe je vanzelf wel. Daarna doorgereden en hebben we wilde zeehonden gezien en gele pinguïns (gele ogen pinguïns).

Morgen naar Catlins (zo heet de streek) waar we weer de wandelschoenen aan gaan trekken. De natuur is echt prachtig en fijn dat we weer kunnen lange wandelingen kunnen maken. Spierpijn wat ik had na de eerste berg maar we laten ons niet kennen dus klimmen we happy verder.

Het voelt wel meer als vakantie omdat we zo veel te doen hebben in weinig tijd maar het is fantastisch en ooh zo mooi.

Spreek jullie snel en kijk de foto’s…..vergeet niet om adem te halen want het is adembenemend.

xxxx

• 13 Februari 2013 - 10:10

Mariska:

Leuk om weer een verslag van jullie te krijgen met prachtige foto's! Wat een mooie reis maken jullie toch!
    Groetjes, Mariska

• 13 Februari 2013 - 15:51

Maria:

Oh wow! Het klinkt allemaal weer zo fantastisch!! :)

• 15 Februari 2013 - 13:56

Winny:

Weer super vera. Leuk new zealand. Kiwi land. Ik heb er familie wonen
    Xxx winny

• 21 Februari 2013 - 20:33

Rita:

Heeey Jeroen en Vera,

Wat een mooie foto,s zijn het. leuk dat jullie zo van het prachtig natuur mogen genieten. En dan nog wat bergen beklimmen. Cirano is een fan van Lord of de rings. Hij heeft al die boeken gelezen en boel keren de films gezien, bleef ervan genieten en om hem moest ik ook naar die films. ik ben er niet zo gek van geweest. Verder heeft hij nog tal van de spullen ergens in Leiden gekocht en verzameld.
    Jullie camper is wel leuk hoor, wat een ervaring.
    Wat zullen jullie toch een heleboel calorieen kwijt zijn of vergis ik me ..........ha-ha, ik doe me best ervoor, maar lukt niet, misschien hebben jullie een tip? Chocolade reepjes.....
    In ieder geval blijf van al het mooie genieten, jullie zien er echt ontspannen uit.