Het rondje is compleet - Reisverslag uit Sydney, Australië van JeroenenVera - WaarBenJij.nu Het rondje is compleet - Reisverslag uit Sydney, Australië van JeroenenVera - WaarBenJij.nu

Het rondje is compleet

03 Februari 2013 | Australië, Sydney

Na 16612 km, 14 potten nutella, 10 flessen zonnebrand en ontelbaar veel barbecues verlaten wij na 4 maanden Australië. Maandag 4 februari vliegen we naar Nieuw Zeeland waar we een maand gaan rondtrekken in een Toyota Hiace High Top aka Happy Camper (dezelfde waar we in Aussie mee gereden hebben).
Ons “busje” brengen we maandag terug naar Auto Traveller’s Barn (waar we hem ook van gekocht hebben) en dan nemen we er definitief afscheid van! Raar gevoel om het busje achter te laten, het was toch ons “knusse huisje” voor 4 maanden. We hebben besloten om het noorden en westen van Australië later te doen in een 4x4.

Hoe makkelijk je nu over dingen kan denken. “Het volgende stadje ligt 300 km verder, ooh dat valt wel mee daar zijn we zo”

Maar voordat ik met mijn pleidooi over Australië begin zal ik nog even vertellen wat we in de maand januari hebben gedaan. Nadat we afscheid hadden genomen van Nienke, Henrik, Marloes en Coen zijn we vanaf de Blue Mountains een klein stukje het binnenland in gegaan naar Lithgow en bij Bilpin op een gratis campsite geslapen. Door naar Cessnock. Sla het wegenboek van Australië open en je komt de meest rare namen tegen; Kurri Kurri, Beggan Beggan….ze zijn eigenlijk gewoon dol op dubbele namen. Via Dungog naar Gloucester en nog iets verder het binnenland in. Daarna zijn we via Armidale naar Dorrigo getrokken en de volgende dag naar Coffs Harbour waar we Jennie en Martin weer ontmoet hebben. De temperatuur laat ons niet in de steek, 30 graden om 10 uur ’s ochtends.
De planning is langzaam naar Brisbane te gaan, waar Jen en Mart de 18e weer een binnenlandse vlucht hebben naar Sydney. Heerlijk een paar dagen strand gehad met een tussenstop in Byron Bay, het meest oostelijke puntje van Australië. Lees ook meteen het meest toeristische puntje van Australië….
Daar gaan dus al die backpackers naar toe.
We zijn bijna bij de grens van New South Wales naar Queensland. Op een gratis camp site gestaan net iets onder Tweed Heads…..muggen muggen muggen…..en drie keer raden wie het meest gestoken is van Jeroen en mij…….ik! Gelukkig had Jen een muggennet bij dus we hebben zeer cosy de volgende dag onder een hemelbedje geslapen. Je moet het ook een beetje romantisch maken ;-)

Queensland en bijna jarig…..
Tussen Tweed Heads en Brisbane ligt aan de kust “Surfers Paradise”.
Mooi kan je het niet noemen want zoals bij veel toeristische badplaatsen staan ook hier veel hoge flatgebouwen. We hebben hier geslapen in het plaatsje Labrador bij Southport. Na 2 dagen camping met zwembad en strand houden we Surfers Paradise voor gezien en trekken we langs Brisbane naar Redcliffe plaatsje Scarborough. Met de bus naar Brisbane waar we een paar uurtjes hebben rondgelopen. We hebben een dagje slechter weer….bewolking en ’s avonds regen. Op zich niet verkeerd want 30 graden in het busje is ook niet alles om lekker te slapen….maar we mogen niet klagen hoor…
’s avonds bij Jen en Mart in de camper gegeten en spelletje gedaan. Ik word nog eens goed in kaartspelletjes. Nog maar 2 nachtjes slapen en dan ben ik jarig!! Zo leuk om dan te horen dat het sneeuwt in Nederland en dan je verjaardag in de zon vieren.
Van Redcliffe zijn we nog iets hoger gegaan naar Caloundra. Middagje strand en ’s avonds natuurlijk weer gebarbecued. We doen eigenlijk niet zo veel in die dagen met overdag 35 graden, dus strand en zwembad zijn een beetje onze hoofdactiviteit.
JARIG!!!! Ik moest in mijn bed blijven liggen van de andere maar dit is niet helemaal gelukt want spannend spannend jarig zijn hoor…ieder jaar weer een feestje haha….Jen en Mart hadden een heerlijk ontbijtje gemaakt en werd ik door 3 man sterk toegezongen met “Lang zal ze Leven”…kaarsjes uitblazen en cadeautjes!!!!! Jeroen had mooie slingers van keukenpapier geknipt…zo lief!!
Van Coen, Marloes, Henrik en Nienke heb ik een hotelovernachting gekregen in Brisbane….heerlijk weer even een normale douche en een normaal bed. ’s Avonds lekker uit eten geweest en heel fout de film bodyguard met Whitney Houston gekeken op een echte bank. Einde niet gezien want in slaap gevallen haha…
Met mijn verjaardag zijn we overdag met zijn viertjes naar the Australia Zoo van Steve Irwin geweest. We hadden al een hoop dieren in het wild gezien maar nog geen krokodillen dus waar kan je deze beter bekijken dan bij Aussies meest bekende Crocodil Hunter Steve Irwin. Ze hebben zelfs de straat naar hem vernoemd.

Jennie en Martin moesten de 18e de bus inleveren en om 12.00 uur vliegen naar Sydney. We hebben ze naar de luchthaven gebracht en zijn vervolgens naar Urbenville gegaan, we zijn inmiddels al weer over de grens van Queensland naar New South Wales. Jennie en Martin hadden “fantastisch” weer in Sydney. 45.8 graden, zo warm was het nog niet geweest sinds ze begonnen waren met meten.

We gaan langzaam weer zakken richting Sydney want we vliegen vanaf Sydney naar Christchurch.
Op het nieuws horen we van de vele bosbranden die momenteel door Australië trekken maar veel maken we er niet van mee. We zijn door een stukje gereden waar een bosbrand was geweest dus veel rook en kleine vlammen maar dat is ook het enige wat er ervan hebben gezien….gelukkig maar.
Veel campsites die in de bossen liggen zijn gesloten en er is een total fire ban. Je mag dus niet barbecueën en/of fikkie stoken. Ze zeggen wel eens be carefull what you wise for….ik had het even helemaal gehad met die 30 graden dus mocht het van mij wel even regenen. En het heeft geregend, niet te zuinig!! Busje is wel weer mooi schoon.
Nu een beetje bewolking maar droog. Ik kan me voorstellen dat het voor jullie moeilijk voor te stellen is als het thuis -10 is en sneeuwt.

We zitten nu Tamworth waar de 13e editie van het Music Country Festival is. Nou ben ik niet zo’n Country fan of liever gezegd kenner dus ik stel me bij een Country Festival een beetje voor dat er allemaal cowboys lopen en de hele dag Yeeha roepen en hun hoed afneemt.
Ik kan jullie ondertussen wel verzekeren dat dat dus niet van toepassing is…..de muziek gaat veelal over zielige mannen die verlaten zijn door hun vrouw en het erg zwaar mee hebben…dus wat doen ze….bier drinken. Dat is blijkbaar Countrymuziek haha. Oké dat klinkt wel heel erg kort door de bocht maar laten we het erop houden dat het niet helemaal mijn muziek keuze is, je mist toch een beetje de Yeehaa…
We zijn hier 2 dagen gebleven en zijn we dag 2 bij een Ierse band gaan kijken. Het verbaast mij wel dat er zo veel ouderen zijn 60+ die naar dit evenement komen. In Tamworth staat ook de Big Golden Guitar. Door heel Tamworth spelen er allemaal bandjes. Op straat is niet zo heel veel te doen. Ze spelen vooral in de cafés. Het is ook niet allemaal Country, er spelen ook veel bandjes op met muziek ala the Beatles, Doors, beetje rock and roll. Wat erg gezellig is!!
Na Tamworth zijn we terug gereden naar de Blue Mountains waar we de Jenolan Caves hebben bezocht. We hebben de Orient Cave gezien, 1 van de mooiste grotten van de wereld. In Australië zijn ze nogal ruimdenkend in het woord “Famous” en “Award Winning” maar deze benaming was nu echt van toepassing. Met de gids zijn we de grotten ingegaan. We waren ’s morgens heel vroeg dus hadden een hele kleine groep. Daarna hebben we Self Guide Tour gedaan. Al met al loop je makkelijk een ochtend rond.

In Queensland hebben ze momenteel last van veel regen…zelfs storm en overstromingen in Coffs Harbour. We hebben mazzel gehad toen we in Queensland waren met het mooie weer.
De regen trekt van Queensland naar New South Wales dus hebben wij momenteel ook veel last van overstromingen en veel regenval. Vandaag (28-01) is er 200 mm regen gevallen en verwachten ze ’s avonds nog meer….In Coffs Harbour zijn nu zoveel overstromingen dat de stad niet bereikbaar is.

We hebben nog ruim een weekje dus trekken we langzaam naar Sydney. We dachten we doen nog een paar dagen strand bij Wollogong en Shellharbour (ligt onder Sydney) maar dat zit er niet helemaal in nu met de regen. Shellharbour is een leuk badplaatsje waar we veel surfers gespot hebben.

Afgelopen donderdag hebben we afscheid genomen van Aussie met een grote barbecue, wijntje en kampvuur. We stonden alleen in de buurt bij Wiseman Ferry en hebben ’s avonds nog even genoten van een prachtige sterrenhemel. We konden het niet beter afsluiten. We zitten momenteel weer in Sydney in een appartement. Het busje is leeg, de tassen zijn gepakt en we zijn ready to go om naar Nieuw Zeeland te gaan. Australië is een prachtig land met een onvoorstelbaar mooie natuur. The Outback heeft ons het meest aangegrepen en is echt een wereld apart. Het was fantastisch om Australië in ons busje te ontdekken en dit met zijn tweetjes te beleven. Australië is heel lang een droom geweest en het was zeker een avontuur! Die 4 maanden zijn toch wel snel gegaan maar we hebben een hoop gezien! Tot slot het was fantastisch en we gaan ons busje echt missen maar het duurt nog even voordat we naar huis komen dus spreek jullie in Nieuw Zeeland.

Veel Liefs

• 03 Februari 2013 - 12:48

Rita:

Lieve Jeroen en Vera,

Blij te lezen dat jullie gezellig genoten hebben.Iets waar jullie zolang naar hebben uitgekeken en nu mooi heb kunnen afronden is toch super. Jammer van al die bosbranden en vele regen, gelukkig dat jullie daar weinig van gemerkt hebben.
    Jammer van al die muggen Vera en dat de country muziek ook niet dat is geweest, wat je had verwacht, dus misschien dan naar Mexico.......
    Ik wens jullie in ieder geval een mooie tijd in Nieuw Zeeland, geniet ervan.
    Zondag ben ik teruggekeerd uit Suriname, was voor 10 dagen i.v.m. het 60 jaar huwelijk van mijn ouders, was grandioos, erg luxe.
    Ook ongeveer 35 graden Vera, maar heus niet zoveel muggen hoor.
    Jeroen is net terug van fietsen in deze kou, Cirano is een wedstrijd voetballen gaan spelen en Charissa is bezig met het leren van biologie, die moet ze herkansen. Conchita en Daniel gaan zo koken. Trouwens Conchita begint met haar nieuwe baan als junior economic analist, op 12 februari, op de jaardag van haar broertje.
    Goed Jeroen en Vera heel heel veel plezier met alles wat jullie weer gaan ondernemen, be carefull.
    Groetjes Rita en Jeroen, kids

• 03 Februari 2013 - 13:59

Liesbeth Verkade:

Hoi Vera en Jeroen,

super om jullie verslag te lezen. Toen al die berichten kwamen over bosbranden en daarna over de overstromingen was ik wel een beetje ongerust. Gelukkig hebben jullie er nauwelijks hinder van gehad. Zo heet is niet alles. Wij hebben dat gemerkt in Death Valley twee jaar geleden, maar wij hadden toen nog de luxe van een hotel en een auto met airco.
    Prachtige foto's hebben jullie gemaakt.
    Een goede reis en een mooie tijd in Nieuw Zeeland. Hopelijk is dat net zo mooi als Australië.
    Tot een volgende keer.

Liefs en een knuffel van pa en mij

• 03 Februari 2013 - 19:06

Winny:

Hoi jeroen en vera,
    Fijn dat jullie zo genieten. Ik ben weer blij met jullie verslag hoor hehe eindelijk. Denk vaak aan jullie.
    Geniet van nieuw zeeland ook Heel mooi
    en bijzonder.
    Xxx winny

• 04 Februari 2013 - 18:21

Brigitte:

Australië is tof, maar Nieuw Zeeland is wellicht nog prachtiger, diverser! Heel veel plezier en ik kijk er al naar uit om jullie volgende verslag te lezen en alles te herbeleven! Geniet ervan! Groeten, Brigitte

• 04 Februari 2013 - 23:03

Zoltan:

Hallo Tulpetoaners (al zijn jullie geen van beiden volgens mij echt Tulpetoan),

Goed om weer even wat van jullie te horen. Het was even stil en had al een Ton gevraagd of hij iets had gehoord maar ook niet. Klein beetje toch in het achterhoofd branden en regen maar gelukkig niets aan de hand en gewoon op weg naar Kookaboora, Dunga Dunga, Moota Moota en nog veel meer idyllische plaatsen in de outback :). Wat gaat de tijd snel maar wat een waanzinnige tijd. Jaloers? Nee, ik vind het super voor jullie. Maar nu jullie naar NZ gaan, wel een beetje jaloers. Geen idee, maar NZ spreekt mij meer aan dan Australië.

Hier in Nederland weinig bijzonders. Carnaval staat voor de deur. Ik ben inmiddels al drie weekenden op stap in Krabbegat (soms 's avonds met een groep of op zondag met Toine) en moeilijk te geloven van iemand die geboren is boven de rivieren, maar ik vind het wel gezellig. Oké, vier of vijf avonden zit er niet meer in tijdens carnaval maar zal volgende week nog wel een avond of twee in de kroeg staan.

Heel veel plezier in NZ en tot horens!

Zoltan

• 08 Februari 2013 - 16:35

Linda:

Hoi Jeroen en Vera,

Leuk om jullie verhalen te lezen, is inmiddels een aardig ingeburgerd vrijdagmiddag-ritueel geworden bij Boontje en mij.

Het carnaval begint vanavond, een raar idee dat ik je niet op hoef te zoeken in het café...... Maar ik sla me er wel doorheen ;)

Geniet van Nieuw-Zeeland en Jeroen... Ga ook ff met je bovenlijf in de zon zitten!

Groetjes,

Boontje en Linda